Het laatste deel van onze reis - Queenstown en het diepe zuiden!

2 januari 2016 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Na een mooie tijd te hebben gehad in Wanaka en genoten te hebben van het uitzicht vanaf de Roys Peak, is het weer tijd om verder te reizen. De tijd vliegt voorbij, we gaan nu alweer naar Queenstown waar we kerst gaan vieren. Sinds vier weken is dit weer een grote stad waar we zijn en waar genoeg te doen.

We stapte in bij Cookie, onze buschauffeur, die de hele bus had versierd in kerstsferen. Met kerstmuziek op reden we richting Queenstown. Queenstown staat bekend om zijn uitdagende activiteiten, zoals bungyjumpen, the swing, raften, the luge etc. Onderweg gaan we langs het bungyjump centrum, omdat enkele van de bus hier een bungyjump wilde gaan doen. Na een promotiefilmpje konden we gaan kijken bij de brug (43 meter hoogte) waar onze 'helden' van af gingen springen. Het ziet er allemaal heel gaaf uit, maar een bungyjump is niks voor mij! Een paar uur later kwamen in de middag aan in Queenstown.

Queenstown - Christmas!
Aangezien we met de kerstdagen in Queenstown zijn, was het goed dat we van te voren een hostel hadden kunnen regelen. Het was namelijk ontzettend druk en alles was volgeboekt. Voor de avond hadden we weer met Maik afgesproken, want hij zat toevallig ook in Queenstown. Om onze traditie voor te zetten, hebben we een burger gehaald. De bekendste burger tent, 'Fergburger', was helaas te druk, dus besloten we om naar een andere te gaan. Met een heerlijke burger hebben we op het strand gezeten en genoten van de zonsondergang. Later op de avond kwamen steeds meer mensen van Stray naar het strand toe en zijn we met zijn allen nog naar een bar gegaan. Het was een hartstikke gezellige avond!

Ik moet eerlijk zeggen dat Queenstown een erg leuke plaats is. Het ligt in het dal, tussen de bergen en aan een heel mooi meer. Het centrum bestaat uit enkele winkelstraten en is gelegen aan het meer. Vooral zo met de kerstdagen hangt er een gezellige sfeer en kom je veel mensen tegen. Op de 24ste werden de laatste kerst inkopen gedaan door ons, omdat op kerstdag zelf de winkels dicht zouden zijn. Op kerstavond zijn we met een grote groep (van de Stray-bus) uiteten gegaan. Het was ontzettend gezellig en we hadden heerlijk gegeten! Astrid had zelfs nog kerstcadeautjes meegenomen en dat maakte de avond compleet! De volgende ochtend stond de kerstbrunch met een Nederlands meisje, die we in Australië hebben leren kennen, op het programma. Heerlijke broodjes met een lekker eitje en een sapje! Daarna zijn we nog even langs het strand gelopen. Het was al erg druk op het strand, iedereen was aan het genieten in zijn zwemkleding van een biertje en de BBQs werden al aangestoken. Ook wij hadden in de middag een BBQ, die georganiseerd werd door het hostel. Helaas viel onze BBQ tegen en lagen er zwarte worstjes op mijn bord en niet meer dan wat toastbrood, chips en sla was er. Dit was niet hoe wij onze kerst voorstelde en vroegen ons geld terug. We stonden verbaasd toen we gewoon ons geld terug kregen. Kwam dit doordat de eigenaar zelf ook wel in zag dat het slecht was? Echter hadden we nu wel een probleem. De supermarkten waren dicht en de restaurants vol. Aangezien we ook niks meer in de koelkast hadden, moesten we maar hopen dat er toevallig nog een restaurant een plekje over had. Gelukkig hadden we een plekje in een gezellig restaurant gevonden en hadden we heerlijk gegeten!
Tweede kerstdag kennen ze hier in Nieuw Zeeland niet. Wij hadden besloten om ook maar niet te veel aandacht er aan te besteden, want we zaten nog vol van de afgelopen twee dagen. Aangezien het zonnetje weer heerlijk scheen, hebben we lekker op het strand gelegen in onze bikini. Toch wel raar dat je met de kerst in je bikini rond loopt. Een kerstgevoel was er eigenlijk niet helemaal, ondanks dat we wel de hele dag onze kerstmuts op hadden.
Kerst zit er op en ik vond het speciaal om een keer de kerst op een andere manier mee te maken. Op zondag maakte we nog een kleine wandeling de Queenstown Hill op en genoten we van het mooie uitzicht over Queenstown!

Milford Sound
Tussen kerst en oud en nieuw hadden we nog enkele dagen om de trip naar het diepe zuiden te doen met Stray. Als eerste gaan we naar Milford Sound toe. Milford Sound staat bekend om zijn prachtige natuur. Onderweg was de omgeving al ontzettend mooi om te zien en waren we een aantal keer gestopt om foto's te maken. In de middag rijden we naar de Milford Sound-cruisetrip. Om de omgeving goed te kunnen zien, werd ons aangeraden om de cruise door het fjord landschap te doen. We vaarde tussen de bergen en zagen mooie watervallen en zelfs dolfijnen en zeehonden. Na de cruise reden we door naar Gunns Camp, waar we de nacht door zouden brengen. Gunns Camp ligt afgelegen tussen de bergen en we hadden ook alleen maar stroom tussen 6 -10 uur 's avonds. Heerlijk om voor een keertje ergens te overnachten met een groep, waar je geen last hebt van anderen, het 's avonds doodstil is en niemand je kan horen! Het kamp bestaat uit enkele houten hutjes en een grote hut waar de keuken zich in bevindt. Pacman, onze buschauffeur, had die avond een lekkere maaltijd voor ons gemaakt. Na het eten waren we bij het kampvuur gaan zitten en in de nacht hadden we met Pacman een wandeling gemaakt om Glowworms te spotten. Deze kleine dieren hangen aan de rotsen van de bergen en geven in het donker licht! En als je hard in je handen klapt, dan gaan ze meer licht geven (of het echt waar is, weet ik niet. Misschien wilde Pacman ons gewoon in de maling nemen).
De volgende ochtend staan we om 6 uur op, om een wandeling te gaan maken van drie uur de berg op. Dit was weer een echte 'morning hill' die we moesten beklimmen. Boven hadden we een mooi uitzicht over alle bergen heen! Na de wandeling stapte we weer in in de bus om verder te gaan richting Invercargill. Bij Invercargill gaat de ferry richting Stewart Island, dat onze volgende bestemming was.

Stewart Island
Na een beetje zeeziek te zijn geweest op de ferry, komen we eind van de middag aan op Stewart Island. Stewart Island is het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Op het eiland is er niet zoveel, er zijn een paar restaurantjes en een kleine supermarkt. Op dit eiland leven nog de meeste kiwi's, dus hopen dat we kans hebben om er een te zien. Wij besloten om met een groepje te wachten tot het donker zou zijn en dan kiwi's te gaan zoeken. Aangezien de dagen in Nieuw Zeeland lang zijn, moesten we tot 11/12 uur wachten voordat we konden gaan. Na heel wat spelletjes te hebben gedaan, was het tijd om de schoenen aan te doen en de zoektocht naar de kiwi's te starten. In een boekje van het hostel stond waar de kiwi's voor het laatst gezien waren en met deze informatie gingen wij op pad. Na twee uur lopen en nog meer dan een kwartiertje dood stil te hebben gestaan met z'n allen, was het helaas niet gelukt om een kiwi te spotten. We liepen terug naar het hostel toe, waar Anne en ik onderweg nog even de schrik van ons leven kregen. Aangezien het heel donker was en we niks konden zien, was ons angstniveau als iets gestegen. Maar toen we opeens een geluid hoorde, schrokken wij zo erg dat we bijna op Renate sprongen (echter was het waarschijnlijk gewoon een eend).
De volgende ochtend worden we heerlijk wakker in onze tweepersoonskamer. Aangezien wij gisteren als laatste aankwamen van de ferry bij het hostel, waren er geen kamers meer vrij maar alleen nog een tent en een tweepersoonskamer. De hostelmanager gaf aan twee jongens de tent en ons de tweepersoonskamer, wat waren wij twee geluksvogeltjes! Helaas toen we opstonden was het aan het regenen en waren alle auto's al verhuurd. Echter smelten wij niet van een beetje water en besloten we met vijf meiden om gewoon een wandeling te gaan doen. Het was erg gezellig en waren druk aan het kletsen, waardoor we de afslag even hadden gemist en verkeerd waren gelopen (dit lag er echt niet aan dat we vrouwen zijn en de kaart niet kunnen lezen, maar we waren gewoon te druk bezig met al onze verhaal te vertellen aan elkaar). Vervolgens was het wel gestopt met regenen en hadden we een mooie, wel iets langere, wandeling gemaakt. Na de wandeling hadden we genoten van de beste fish & chips van het eiland. Daarna vermaakte we ons nog met het maken van een puzzel, om zo de tijd te overbruggen voordat de ferry terug naar Invercargill ging. In Invercargill werden we opgehaald door Pacman die in een zebra onesie aankwam. Hij kende weinig schaamte en hield zijn pak gewoon aan tot aan Queenstown!

Queenstown - Happy New Year!
Voor oud en nieuw waren wij weer terug in Queenstown. Het was ontzettend druk in Queenstown, vooral omdat oud en nieuw inzicht kwam. In het centrum raakte de bars en kroegen elke avond vol en heerst er een gezellige sfeer! Op de 29ste, toen we aankwamen in Queenstown met de Stray-bus, zijn we 's avonds met een paar meiden nog een ijsje gaan halen en ook de overvollen bars ingedoken!
Op oudjaarsdag hadden we besloten om het jaar goed en gezond af te sluiten en kozen we ervoor om een van de pittigste wandeling in Nieuw Zeeland te doen. Backpackers die de wandeling hadden gedaan, hadden ons vertelt dat vooral het laatste stuk van de wandeling erg zwaar was. Wij stonden vrijwel nog onder aan de berg en het eerste stuk vonden we eigenlijk al zwaar. Wat moet het laatste stuk dan wel voorstellen?! Eerlijk is eerlijk, het laatste stuk was echt een zwaar stuk om te lopen. Het was een recht, steil pad, in plaats van een kronkelend pad met een minder steile hellling, de berg op. Eenmaal boven was de 3,5 uur omhoog lopen het zeker waard. We hadden uitzicht over Queenstown, het prachtige meer, de eeuwige sneeuw op de bergtoppen en we zagen zelfs de helikopters onder ons vliegen. Het mooie uitzicht en het geweldige gevoel om daar boven op die berg te staan, was een goede afsluiting van 2015! In 2,5 uur waren we weer terug in Queenstown en waren onze benen erg moe. In het hostel aangekomen, hadden we snel pannekoeken gegeten en ons klaargemaakt voor oudjaarsavond. Samen met Sjoerd, ik ken hem vanuit Delft en toevallig is hij ook in Nieuw Zeeland (de wereld is ook zo klein..), en zijn vriendin hadden we oudjaarsavond gevierd. Eerst haden we een ijsje gegeten en al onze verhalen over Nieuw Zeeland gedeeld. Vervolgens waren we een gezellige bar in gegaan, waar er happy hour was. Om 23.30 uur zijn we naar het strand gegaan om daar af te tellen en de vuurwerkshow op het meer te bekijken. Daarna waren we nog uitgegaan en hadden we de avond afgesloten met het beklimmen van onze steile berg naar het hostel. We hadden een erg gezellige avond en wij zijn 2016 zeer goed gestart!
De volgende ochtend stonden we op en was het in Nederland nogsteeds geen 2016. Toch wel raar dat ik al zoveel had gedaan in het nieuwe jaar en het in Nederland nogsteeds oudjaarsavond was. Om 12.00 uur in de middag hadden wij nog even afgeteld voor het nieuwe jaar in Nederland! Voor iedereen: Happy New Year! De beste wensen en een gezond 2016! Zoals 2015 voor mij al een fantastisch jaar was, ga ik van 2016 ook een mooi jaar maken samen met de mensen om me heen!

De tweede keer in Queenstown was echter ook de afsluiting van de reis samen met Renate. Na alles op 1 januari samen te hebben ingepakt in mijn backpack, was het tijd om te genieten van onze laatste avond samen. Het geeft gemengde gevoelens en er gaat van alles door me heen. Gelukkig denk ik met een smile van oor tot oor terug aan deze reis die we samen hebben gemaakt. Het was een fantastische reis met veel mooie momenten die ik nooit meer zou vergeten! Na 4,5 maand alles samen te hebben gedaan, samen genoten te hebben van de mooie momenten en de geweldige trips, neem ik met gemengde gevoelens afscheid. Wij hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen en hebben elke dag opnieuw genoten van deze onvergetelijke tijd! Ik ga onze reis, de momenten dat we in een deuk lagen, onze geweldige uitspraken en alle herinneringen nooit meer vergeten! Als we samen straks weer thuis zijn, zal iedereen gek worden van alle verhalen en herinneringen die wij nog jaren gaan na bespreken.
Als echte goede afsluiter, zijn we natuurlijk spare-ribs gaan eten in het centrum en vlakbij het water in Queenstown. Op 2 januari zijn we samen naar het vliegveld gegaan en hebben we, na het eten van onze lekker pannekoeken, met tranen in onze ogen afscheid genomen. Gelukkig zie ik je heel snel weer Renate! Nog heel veel plezier de laatste weken!

Reisplan: vandaag vertrek ik naar Auckland toe. Het is de laatste bestemming van mijn reis. Ik ga de laatste paar dagen nog genieten van Nieuw Zeeland en vertrek 6 januari dan echt richting huis.

1. Oma:
    6 januari 2016
    Lieve Do, wat een mooie afsluiting van jullie gezamenlijke reis !ik wens je een goede vlucht terug en zie je misschien gauw terug in Holland . Fijn dat jullie het samen zo mooi hebben gehad, dit neemt niemand je weer af ! Liefs Oma Birkhoff